Jumaat, 13 November 2009

kisah bebiri...

ni pula aku nak kongsi kisah bebiri yang arwah ayah beli beberapa bula lepas.



ni adalah bapak biri2 yang bakal dijadikan akikah oleh akak aku awal tahun depan. ingat nak wqat baka kat kandang tapi akak aku tuh beriya-iya booking ngan arwah aya nak wat akikah untuk ank dia yang bala dilahirkan yhn depan. nasib ko la biri2.. hahahhaa.
bulu dia arwah ayah aku sempat trim sebelum nih. nampak kemas kan???









hehehehehe.. yang nih aku plak yang trim bulu diorang. bukan apa, untuk kesihatan. bulu pun nampak lebih bersih kan?? yang nih la ibu kandang kat umah aku. ingat kalu ada bajet lebih nak tambah bilangan biri2 nih kat umah. bukan nak bela secara komersil, just untuk keperluan semasa jer. tapi memang xdinafikan menatang nih memang ada pasaran yang tinggi. ingat nak bela secara serius tapi biar la habis belajar dulu. kalu stakat bela ayam baik tuh xper r just lepas jer. then tabur padi atau jagung. tapi bela biri2 nih xla semudah bela ayam. kalu silap-silap lepas, kena wat lari dek setan kepala hitam. hmmm.... bila nak insaf diorang tuh.
dijangka kan pada awal tahun depan jgak kdua-dua ekor biri2 betina nih akan beranak. bertambah la biri2 kat umah aku. hehehehe. tapi rezeki tu milik Allah kan? kalu Dia bagi kat kita, maka ada la rezeki tuh untuk kita, bersyukur la kita seadanya. kalau Dia tarik rezeki kita, maka kita seharusnya redho dengan kehendak tersebut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan